Skupina 6 vysokoškolských studentů z Indonésie, Číny, Ukrajiny, Peru a Gruzie přijela do naší školy a stráví 1 týden v naší škole. Praktikanti jsou zodpovědní a vysokoškolsky vzdělaní lidé, kteří si připravují prezentace o své zemi, vedou diskuze se studenty na různá témata, hrají hry atd. Tímto se snaží představit sociální, ekonomickou, politickou a také kulturní situaci své země. Žáci tak mají možnost srovnání zemí s ČR i mezi sebou a uvažovat, zda mohou v budoucnu přispět ke změně.
Stážisté projektu Edison už podruhé u nás na škole
Šestičlenná skupina zahraničních vysokoškolských studentů v týdnu od 12. do 16. února představovali žákům své rodné země, zvyky, kulturu. Dorozumívacím jazykem se na týden stala především angličtina, i když jste občas zaslechli i němčinu či ruštinu.
Kdo nás tentokrát navštívil, můžete zjistit ve fotogalerii. A co jsme se dozvěděli?
-
Čína je opravdu nejlidnatější země. Díky tomu je přístup studentů ke vzdělávání úplně jiný než u nás. Děti musí opravdu makat, studovat do pozdních hodin a snažit se být nejlepší, aby to v životě někam dotáhly. Žáci bývají tak unavení, že polední přestávku využívají k tomu, aby se trochu vyspali. Pokud najdou nějaký volný čas na koníčky, bývá to jen o víkendech. Ovšem většinou se i tak učí a rodiče dětem případně platí ještě i doučování.
-
Indonésii tvoří devět hlavních ostrovů a dále pak dalších asi 17 tisíc ostrůvků. Šokující překvapení, že hlavní město Jakarta je vlastně jedním velkým nákupním centrem a má o pět milionů lidí víc než celá Česká republika, přebíjely nádherné obrázky a videa exotické přírody a života v ní.
-
Gruzie a Ukrajina se v některých aspektech docela podobají, v jiných zase hodně liší. Ukrajina nás uchvacovala nádhernými starobylými hrady a přírodními krásami. Stát ležící nedaleko od nás má rozhodně co nabídnout. Gruzie je považovaná za kolébku vína, jehož speciální technologie výroby se po staletí nezměnila. Pohostinnost lidí na venkově je prý také typická.
-
Peru jako zástupce jihoamerického kontinentu nás lákalo k návštěvě tajemného inckého města Machu Picchu či jezera Titicaca. Historie a kultura je tak rozmanitá a peruánská kuchyně prý ta nejlepší na světě. Lama jako národní zvíře nás okouzlila svou roztomilostí a přátelskostí.
Stážisté s námi prožili hodně volného času a účastnili se různorodých aktivit. Všichni si s nadšením zahráli bowling, někteří ho dokonce hráli úplně poprvé. Se zaujetím absolvovali prohlídku města s výkladem v angličtině, o který se postarali naši deváťáci, podařilo se nám vyjít i na vyhlídku na radnici. Jedno odpoledne jsme uspořádali jakousi výtvarnou dílnu, kdy společně s žáky ve skupinách kreslili „Ideální město“. Poslední odpoledne jsme strávili ve školní kuchyňce, kde se vařila národní jídla a všichni si užili hodně srandy. Pokrmy našich stážistů mohli žáci ochutnat na tzv. Global village, která symbolicky uzavřela jejich pobyt na naší škole. Nutnost domluvit se na společných názorech či aktivitách vedla všechny k dorozumívání se hlavně v anglickém jazyce, což bylo dalším cílem tohoto projektu.
Děkujeme všem rodinám, které se ujaly našich stážistů a na celý týden jim poskytly nejen střechu nad hlavou, ale i vřelý a přátelský kousek domova. Budeme se těšit na další pokračování projektu Edison na naší škole.